موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان تهران

برای آشنایی با باغ موزه نگارستان باید چشم‌هایتان را ببندید و به زمانی، در حوالی دوران فتحعلی‌شاه قاجار بروید. یعنی زمانی که این پادشاه قاجاری، باغ موزه نگارستان را به عنوان محل اقامت تابستانی خود بنا کرد. بنای این باغ موزه بسیار زیباست و دو عمارت بزرگ موسوم به تالار دلگشا و قلمدان دارد. به این باغ موزه، نگارستان هم می‌گویند و دلیل آن وجود تعداد زیادی تابلوی نقاشی در یکی از اتاق‌های عمارت است که اغلب، پرتره هستند و هنرمندان بسیار معروفی مانند میرزاجانی نقاش، میرزابابا نقاش و… کشیده‌اند. این هنرمندان از افرادی هستند که در دوران قاجار زندگی می‌کرده‌اند و آثار چشم‌نوازی در حوزه نقاشی از خود به جای گذاشته‌اند.

با باغ‌موزه نگارستان بیشتر آشنا شوید

زمانی که باغ موزه نگارستان به دستور فتحعلی‌‌شاه بنا شد، مکان باغ خارج از شهر به حساب می‌آمد. علاقه این فرد به باغ موزه بسیار زیاد بود به طوری که برای تزئینات و زیباتر شدن آن، تلاش زیادی می‌کرد. مثلا احداث باغچه‌ای باشکوه موسوم به نارنجستان در بخشی از باغ از نشانه‌های رسیدگی زیاد به این عمارت و محوطه آن بوده است. البته لازم به ذکر است که باغ موزه فقط برای استراحت و تفریح استفاده نمی‌شده است بلکه وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های دولتی مختلفی هم برای مقاطع زمانی مختلف در این مکان به فعالیتشان ادامه می‌داده‌اند. برای مثال، این باغ زیبا برای مدتی شاهد فعالیت وزارت عدلیه بوده است. مدرسه فلاحت ایران هم برای مدتی در این باغ موزه فعالیت می‌کرده است.

رویدادهای باغ موزه چه بوده است؟

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، رویدادهای مختلفی در باغ‌ موزه نگارستان رخ داده است. برای مثال، شاهد حضور سازمان‌ها و مراکز دولتی مختلف بوده یا از آن به عنوان مکانی برای تشکیل کلاس‌های آموزشی بهره‌برداری می‌شده است. از مهم‌ترین رویدادهایی هم که در این باغ‌ موزه در جریان بوده باید به تاج‌گذاری محمدشاه در این باغ اشاره کرد. این مراسم روی تخت طاووس صورت گرفت و محمدشاه با تکیه زدن به این تخت سلطنتی که از جواهرات و به دستور فتحعلی‌شاه ساخته شده بود به سلطنت رسید.

نخستین فرهنگستان ایران هم در باغ موزه نگارستان دایر و مشغول به فعالیت شد. در سال‌ها و دهه‌های اخیر هم باغ‌ موزه همچنان مورد استفاده‌های گوناگونی قرار داشته است. برای مثال در سال ۱۳۷۷، این مکان زیبا و تاریخی به عنوان پژوهشکده فرهنگ و هنر مورد استفاده بود. در سال ۱۳۸۱، عنوان پژوهشکده فرهنگ تغییر کرد و آن را موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر نامیدند. البته باغ موزه نگارستان فقط شاهد کار، تلاش، فعالیت‌ها و جشن‌ها نبوده است، بلکه وقایع دردناکی مانند خفه کردن قائم‌مقام فراهانی در حوض این عمارت هم از جمله رویدادهای ناگواری است که در این مکان به وقوع پیوسته و از آن باید به عنوان یک واقعه و خسران دردناک یاد کرد.

موزه آثار کمال‌الملک بزرگ هم در این باغ دیدنی است. وجود حوض‌ها، آب‌نماها و درختان محوطه باغ ‌موزه در کنار ارزشی که برای بررسی آثار هنری و معماری دارد از آن یک مکان فوق‌العاده برای گردش گردشگران خارجی و ایرانی فراهم می‌کند.

با بخش‌های مختلف باغ موزه نگارستان آشنایید؟

علاوه بر گالری کمال‌الملک، تالار اسفرجانی هم از نقاط دیگر باغ ‌موزه است که می‌توانید در بازدید به آن سری بزنید. اما چرا نام این بخش از باغ موزه، اسفرجانی است؟ علی اسفرجانی از هنرمندان دنیای مینیاتورها و معرق است که ۱۸اثر را از میان کارهای هنرمندانه خود تقدیم دانشگاه تهران کرده است و در حال حاضر، این آثار ارزشمند در باغ موزه نگارستان، نگهداری می‌شوند.

تالار مجموعه ملک‌الشعرای بهار هم از بخش‌های دیگر این باغ‌موزه است. مجموعه‌ای از آثار و مستندات مرتبط با این شاعر معروف در تالاری به نام خودش در باغ موزه نگهداری می‌شود.  علاوه بر تالار ملک‌الشعرا، تالار جهانگیر ارجمند هم بسیار دیدنی است. در این تالار، مجسمه‌های کوچکی در معرض دید عموم قرار داده شده که کار دست جهانگیر ارجمند، استاد مجسمه‌سازی هستند. معمولا بازدیدکنندگان از دیدن این مجسمه‌های کوچک که متعلق به شخصیت‌های معروف و متنوع است، بسیار لذت می‌برند.

تالار دیگری که با مراجعه به باغ موزه نگارستان شاهد آن خواهید بود، تالار منیر فرمانفرماییان است. این بانوی هنرمند با تولید آثاری هنری  که تلفیقی هستند از نقاشی و آینه‌کاری در موزه‌های مطرح دنیا مانند موزه متروپولیتن نیویورک در آمریکا هم حضور داشته است. چنین افتخاری برای تمام ما ایرانیان ارزشمند است. با بازدید از موزه و مشاهده آثار بانو فرمانفرماییان، ضمن آشنایی با ایشان، ادای احترامی هم به فعالیت‌های هنری او خواهید داشت که در سطحی بین‌المللی درخشیده‌اند.

تفریحات در باغ موزه نگارستان چطور است؟

علاوه بر اینکه در باغ موزه نگارستان با آثاری از هنرمندان مطرح کشور آشنا می‌شوید و می‌توانید شاهد معماری زیبا و تاریخی بنا باشید، کافه‌رستورانی هم وجود دارد که در مدت بازدید از این مکان به شما خدمات مختلف ارائه می‌کند. ضمن اینکه در محوطه باغ موزه، آلاچیقی شبیه به مقبره حافظ هم ساخته شده که در میان بازدیدکنندگان از محبوبیت زیادی برخوردار است و می‌توانید زیر آن بنشینید و از دیدن این مکان دیدنی در قلب یکی از خیابان‌های معروف تهران لذت ببرید. باغ موزه نگارستان از زمان احداثش تاکنون، دوران‌های تاریخی بسیاری را دیده و شاهد وقوع رخدادهای مختلفی بوده است. آجرهای این عمارت، هر یک نماد اصالت و شکوهی هستند که از تاریخ ایران می‌گویند. دست کشیدن به دیوارهای بنا، قدم زدن در باغش و آشنایی با تاریخچه پرپیچ و خمی که از سر آن گذشته است برای هر فرد دوستدار تاریخ و اصالت قطعا جالب و لذت‌بخش خواهد بود.

در آخر

اگر قصد دارید به باغ موزه نگارستان بروید، باید در تهران، راهیِ میدان بهارستان شوید و به سمت خیابان دانش‌سرا و خیابان شریعتمدار رفیع بروید. اگر از تمامی موارد به تهران می‌آیید و در فهرست نقاطی که می‌خواهید به گشت و گذار از آنها در تهران بپردازید، باغ موزه نگارستان هم دیده می‌شود، بهتر است نگران اقامت‌تان در تهران نباشید. گروه کسب و کار «تهران مبله» با ارائه خدمات اسکان و در اختیار گذاشتن آپارتمان‌هایی مبله با امکانات کافی از شما برای مدت اقامت‌تان در تهران پذیرایی خواهد کرد. باغ موزه نگارستان، مکان زیبایی است و با قدم زدن در آن هم می‌توانید از فضا و معماری لذت کافی ببرید.

آخرین مطالب